Wspólnota mieszkaniowa musi posiadać zarząd lub zarządcę, na których spoczywają liczne obowiązki związane nie tylko z opieką nad powierzonymi budynkami, ale również reprezentowaniem interesów wspólnoty wobec zewnętrznych firm. Zarząd może być powierzony lub własny. Czym różnią się od siebie zarząd a zarządca wspólnoty mieszkaniowej? Za co odpowiada zarząd wspólnoty mieszkaniowej, a za co zarządca? Na czym polega opieka nad powierzonymi budynkami?
Najpierw musimy sobie wyjaśnić, czym jest zarząd wspólnoty, a kim jest zarządca, ponadto jak wybiera się zarząd i zarządcę, co należy do obowiązków tych organów oraz jaką mają odpowiedzialność.
Zarząd a zarządca wspólnoty mieszkaniowej – oto najważniejsze różnice:
Za wspólnotę mieszkaniową uważa się ogół właścicieli lokali podlegających wspólnocie. Zasadniczo obowiązki zarządu wspólnoty oraz zarządcy polegają na szeroko pojętej obsłudze nieruchomości, a także reprezentowaniu interesów wspólnoty wobec firm zewnętrznych.
Przeczytaj też: Czy przegląd wentylacji jest obowiązkowy?
Zarządca wspólnot mieszkaniowych ma wiele zadań, dotyczących zachowania idealnego stanu nieruchomości i terenu wokół niej. Do obowiązków zarządcy należą między innymi:
Odpowiedzialność zarządu wspólnoty mieszkaniowej obejmuje te same kwestie, związane z zachowaniem dobrostanu nieruchomości – od kwestii technicznych i remontowych, po porządkowe i reprezentację wspólnoty wobec firm zewnętrznych, w tym także usługodawców. Zarząd a zarządca wspólnoty mieszkaniowej mają takie same obowiązki wobec administrowanych budynków i ich właścicieli.
Nieruchomości, z których składa się wspólnota mieszkaniowa, zarządca powinien utrzymywać w jak najlepszym stanie, zlecając odpowiednim służbom prace porządkowe, remontowe i przeglądy techniczne. Szczególnie stan techniczny nie powinien stanowić zagrożenia dla użytkowników budynków, dlatego w gestii zarządcy lub zarządu wspólnoty leży sprawdzanie stanu technicznego instalacji, jak i urządzeń takich, jak windy. Oprócz kwestii technicznych zarządca reprezentuje wspólnotę na zewnątrz i sporządza konieczne dokumenty.
Do obowiązków zarządcy należą również prace porządkowe i konserwacyjne. Wiąże się to ze zleceniem tych czynności osobie lub osobom, które mają doświadczenie w opiece nad budynkami i terenem wokół nich. Taką firmą jest Siton z Wrocławia. Obsługa nieruchomości we Wrocławiu w wykonaniu firmy Siton obejmuje wiele czynności takich, jak: prace porządkowe, dbanie o części wspólne, opieka nad terenami zielonymi, prace konserwacyjne i wiele innych.
Świadczymy kompleksowe usługi, mające na celu utrzymanie nieruchomości w idealnym stanie. Skontaktuj się z nami i zapoznaj cała naszą ofertą – razem zadbamy o perfekcyjny stan obiektu i terenów należących do wspólnoty!