Spokojnie, to tylko awaria. Gdzie zgłaszać usterki części wspólnej nieruchomości?

23 sierpnia, 2023

Niezależnie od tego, w którym roku powstały budynki należące do wspólnoty lub spółdzielni, od czasu do czasu zdarzają się awarie w nieruchomościach. To naturalny efekt eksploatacji. Jeśli pojawiają się w zaciszu własnego mieszkania, wówczas wiadomo – należy dokonać naprawy samemu albo wezwać fachowca, który wykona tę pracę. Ale co w sytuacji, gdy pojawią się usterki w części wspólnej?

Wyjaśniamy, do kogo zgłaszać awarię oraz czego można oczekiwać po jej zgłoszeniu. Informujemy również, kto zajmuje się naprawami we wspólnocie mieszkaniowej. Przeczytaj – wiedza o tym na pewno Ci się przyda!

Kto odpowiada za części wspólne nieruchomości?

Jakie są najczęstsze usterki w bloku, kamienicy lub domu wielorodzinnym? Lista potencjalnych problemów w części wspólnej jest dość długa i obejmuje nieszczelność dachu, kłopoty z systemem wodno-kanalizacyjnym, wentylacją, drzwiami oraz oknami (jak drzwi wejściowe i okna na korytarzach oraz półpiętrach), niedziałające oświetlenie, niefunkcjonująca w sposób prawidłowy winda i inne. Gdzie zgłaszać usterki tego typu?

W przypadku wystąpienia usterki w częściach wspólnych budynku odpowiedzialność za jej naprawę ponosi zwykle wspólnota mieszkaniowa lub zarządca danej nieruchomości. A więc odpowiedź na pytanie, kto naprawia problemy w bloku jest bardzo prosta. Jak zgłosić problem?

Sposoby na komunikację ze wspólnotą lub zarządcą są trzy: kontakt telefoniczny, mailowy lub po prostu udanie się do biura i poinformowanie o wystąpieniu problemu. Ponieważ awaria nieruchomości może wydarzyć się w każdej chwili, oznacza to również jej potencjalne pojawienie się w święta lub godzinach nocnych, gdy biura nie pracują. Gdzie zgłaszać awarie w takiej sytuacji?

Każda wspólnota posiada numer awaryjny, na który można wówczas zadzwonić. Informacja o nim znajduje się w książeczce opłat lub innych dokumentach wspólnoty. Zazwyczaj usługi poza czasem godzin roboczych świadczy firma zewnętrzna. Na przykład pogotowie techniczne we Wrocławiu prowadzone jest przez naszą firmę – Siton. Takie rozwiązanie pozwala wspólnocie zredukować koszty związane z utrzymywaniem własnego serwisu przez 24 godziny na dobę.

Ale uwaga – gdy czujemy ulatniający się gaz na klatce lub występują problemy z centralnym ogrzewaniem, wówczas takie awarie w nieruchomościach należy zgłosić niezwłocznie nie do spółdzielni, ale bezpośrednio do pogotowia gazowego lub zakładu dostarczającego ciepło, który również ma swoje pogotowie techniczne. Numery telefonów pokazujące, gdzie zgłaszać usterki tego typu, powinny znajdować się na tablicach informacyjnych w budynkach.

A awaria prądu? Gdzie zgłaszać taki incydent? Najpierw należy sprawdzić bezpieczniki, a jeśli są one w porządku, a mimo to prąd nie działa, konieczny będzie kontakt z dostawcą energii. Do kogo zgłaszać awarię – to zależy od tego, kto nim jest w danej wspólnocie mieszkaniowej.

Usuwanie awarii w nieruchomości wspólnej

Skoro już wiemy, gdzie zgłaszać awarie, powstaje kolejne pytanie: ile czasu ma spółdzielnia na usunięcie usterki? Jeśli może się ona powiększać lub zagrażać bezpieczeństwu mieszkańców, naprawa powinna zostać przeprowadzona niezwłocznie. A kto zajmuje się naprawami w spółdzielni mieszkaniowej? Zazwyczaj każda spółdzielnia ma do tego swoich ludzi, a ze wspomnianych wcześniej firm zewnętrznych korzysta tylko poza ustawowymi godzinami pracy.

Jednak należy zauważyć, że prawo nie definiuje ani rodzaju usterek, za jakie odpowiada spółdzielnia, ani też nie określa, w jakim czasie powinny zostać usunięte usterki w części wspólnej. Zatem co w przypadku awarii? Zdecydowana większość wspólnot oraz spółdzielni mieszkaniowych dba o to, aby mieszkańcom żyło się jak najlepiej, dlatego zazwyczaj usterki w bloku czy innym budynku, likwidowane są w krótkim czasie.

Siton – nadzór techniczny godny zaufania

Jesteśmy wrocławską firmą, która zajmuje się całodobowym nadzorem technicznym. Nie tylko naprawiamy awarie w nieruchomościach tak szybko, jak to tylko możliwe, ale również dbamy o to, aby ryzyko ich pojawiania się było jak najmniejsze. Czyli – dokonujemy regularnych przeglądów oraz konserwacji wszystkich elementów narażonych na usterki.

Dlatego awaria nieruchomości nie musi być czymś, co na pewno prędzej czy później się wydarzy. A jeśli już do takiej dojdzie, to właśnie Siton jest firmą, gdzie zgłaszać usterki – niezależnie od pory dnia lub nocy. Oferta ta przeznaczona jest zarówno dla małych wspólnot mieszkaniowych, jak i profesjonalne firmy zarządzające oraz takich miejsc, jak hotele, placówki edukacyjne, zdrowotne itp.

Dlatego jeśli interesuje Cię profesjonalna obsługa techniczna nieruchomości we Wrocławiu, skontaktuj się nami już dzisiaj!

© SITON
design:
Proformat